The Evolution of Facebook: dislike
2012 június 7. | Szerző: angolgazdasagi |
Nem írok arról, hogyan vált a 2004-ben induló Facebook a világ legsikeresebb közösségi hálózatává, inkább nézzük meg azt, hogyan változott az oldal az idők során az átlag felhasználó szemében.
![](https://angolgazdasagi.blogcdn.p3k.hu/files/2012/06/facebook-dislike-button.png)
barátunkat. Megnéztük profiljukat, fényképüket, feleségük-férjük-barátnőjük-barátjuk fotóit,
nemzetközi hálózat lévén még külföldi ismerőseinkre is rábukkantunk. E-mailt váltottunk, chateltünk, örültünk, hogy sok év után újra látjuk egymást.
A magánszemélyek után egyre több cég is megjelent, így készített magának FB profilt kedvenc újságunk, internetes portálunk, magazinunk, gasztroblogunk, csakúgy, mint az a rengeteg magyar és külföldi weblap, amelyek létezéséről még csak nem is hallottunk korábban. Így aztán csak egy lájkba került és a hírfolyamban már kaptuk is a friss infókat, cikkeket, recepteket, így a Facebook egy igen kellemes helynek bizonyult.
Aztán a személyes üzenetek megfogyatkoztak, a kezdeti „mi-van-veled-jaj-de-jó-hogy-rád-találtam” lelkesedést kis idő után átvette valami más. A barátságok intenzitását mintha lájkokban mérnénk és már nem is tekintjük „igaz barát”-nak azokat, akik nem lájkolják tükör előtt pózolt fényképünket vagy a gyerekünkről, kiscicánkról, vagy épp a frissiben készült krumplis tésztánkról feltöltött fotónkat. Egyesek kiállításukra, előadásukra, a prezentációjukra és az önismereti workshopjukra hívtak, míg mások szomszédjuknak szerettek volna tudni a Farm-on.
Eladó a lakásom, az autóm, a gyerek kinőtt mamusza, kérlek, oszd meg ismerőseid között! Nyomj egy lájkot, ha szeretnéd megmenteni a kóbor kutyusokat a sintérteleptől, ha segíteni akarsz az afrikai éhezőkön, vagy ha szeretnél részesülni Bill Gates vagyonából (mert épp most szórja szét pénzét a lájkolók közt:)
Szép lassan és észrevétlenül barátok és ismerősök helyett lájkolóvá, kommentelővé, megosztóvá és hirdetők potenciális célcsoportjává degradálódtunk.
Álomnyaralással kecsegtető lájkversenyen izgultunk és szurkoltunk a bloggernek, aki a monitor előtt ülve várt a történelmi pillanatra: vajon meg lesz-e aznap a századik, ezredik, ötezredik lájkolója.
Míg sokadszori olvasásra is jókedvre derítenek Woody Allen aranyköpései vagy Oscar Wilde idézetei, addig a járványszerűen terjedő „bármire-képes-vagy-csak-akarnod-kell” típusú marketinges közhelyeken csak fintorgunk. Pedig a pénzügyi guruk és a hálózatépítő szakemberek könyvei mintha „úgynevezett törzsanyaggá” váltak volna, mert úgy tűnik mindannyian ugyanazokból a marketinges „bibliákból” merítjük azt a temérdeknyi klisét, amit a felületre nap, mint nap kirakunk. A cirkalmas betűtípus, a frappáns fényképek javítanak valamit az összképen, de a közhely akkor is közhely marad.
A hírfolyamot olvasva úgy érezzük magunkat, mint a tévé előtt ülve, ahol két végtelennek tűnő reklámblokk közé bezsúfolnak egy kis műsort. Kapkodjuk a fejünket a sok kihagyhatatlannak tűnő mega-árzuhanás, giga-akció, brutál-kedvezmény, a kuponok, bónuszok és a bagatell jegyárak láttán. Elgondolkodunk, lehet egyáltalán ebben az országban valamit normál áron is kapni, vagy itt már minden le van értékelve?
Az az érzésünk, a marketing szakmára is ráférne már egy alapos portörlés, mert ami tavaly még remek stratégiának tűnt, az idén már kontraproduktív. Míg régebben csak elvétve, manapság már tömegével kiabálnak ránk: „LÁJKOLD és OSZD MEG!”, de ez már túl kevés (vagy túl sok), hogy elérje az ingerküszöbünket és egyébként sincs kedvünk beállni az önkéntes marketingmunkások közé. Mert ezen a kis piacon túl sokan tartjuk virtuális munkahelynek a Facebookot, és azzal a hamis illúzióval áltatjuk magunkat, hogy a siker (pénz) érdekében mindössze lájkolókat kell gyűjtenünk, akiket kommentálásra, megosztásra bíztatunk, hogy aztán egy szép napon a szemünk láttára mindannyian nagybani fogyasztókká mutálódjanak.
Eközben Mark Zuckerberg már visszatért római nászútjáról, és szempillája sem rebben, ha a részvényárak zuhanásáról kap hírt. Bízunk benne, hogy már erősen töri a fejét, hogyan lehetne a részvénykibocsátásból befolyt friss tőkéből olyan újításokat bevezetni, ami a Globális Hirdetési Felületté silányult FB-ot kicsit vonzóbbá teszi.
És ha már tőzsdén a Facebook, íme egy tőzsdei mini-szótár kezdőknek:
bear market /beər /
|
az árfolyamok és a forgalom esése a tőzsdén
|
bull market /bʊl/
|
az árfolyamok és a forgalom növekedése a tőzsdén
|
bond /bɒnd/
|
kötvény
|
dividend /’dɪv.ɪ.dend/,
|
osztalék
|
IPO (Initial Public Offering)
|
elsődleges részvénykibocsátás
|
issue /’ɪʃ.u:/
|
kibocsátás
|
share /ʃeər//
|
részvény
|
shareholder /’ʃeəˌhəl.dər/
|
részvénytulajdonos
|
Stock exchange /stɒk ɪks’tʃeɪnd ʒ/
|
tőzsde
|
yield /ji:ld/
|
hozam
|
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: